tisdag 4 september 2012

Oh my god!

 Jag har så mycket att berätta så jag vet inte var jag ska börja. I fredags åkte jag till Enköping där min mamma bor. Hon har två mycket goda väninnor - Agneta och Törnrosa. I hällregn besökte vi deras underbara trädgårdar. Och det hällregnade verkligen. Men gud vad härligt det var ändå.
Hos Agneta regnade det lite mindre under ca 10 minuter så jag sprang runt med kameran. Här är hennes helt fantastiska hus, med en glasveranda som gör vem som helst grön av avund och en trädgård fullproppad med underbara perenner, parkliknande träd och ljuvliga ovanliga karameller. Oh my god vad avis jag blev!


Ni får stå ut med suddiga bilder (pga regnet...). 

 Uppstammade tujor på rad "från julgrupper för 10 spänn" som Agneta sa.
Och lite tålamod - la jag till...


  
 Helgonört - skitsnygg.


Närbild på en tuja och så rådhusvin i bakgrunden. Vem vill inte ta en kaffe eller ett glas vin här?

 Suddiga lagerträd som övervintrar snällt i källaren under lysrör enligt Agneta.


Perennrabatt med avenbokshäck i bakgrunden. "Jag får ställa mig i skopan på traktorn och klippa den" sa Agneta. Tänk att få plåta den bilden!


Mer perenner i svängda rabatter.


Raka långa rabatter fanns det också i denna enorma park/trädgård som jag minns såväl från när jag var liten. Då var det bara gräsmatta. Men "bersån" av ekar (?) fanns till och med när jag var liten.  Minisyrenträden Palibin återkommer i rabatterna.


 Oj vad suddigt, sorry. Här en fin sväng av liguster och så tror jag det är avenbok
som spaljerats i rutmönster mot flygeln.

 Amen hallå vad fint! Kolla in klättervildvinet som absolut vill täcka ett av fönstren
- undrar vad som händer därinnanför??


Silverpäron - hur fina är de inte egentligen? Står på önskelistan...





 Här en lite mer skuggig del av trädgården. Galet stora träd runt omkring öarna som Agneta bygger upp på gräsmattan med allsköns växter med knepiga namn - ack så fint.


Efter lunch åkte vi vill Törnrosa. Och sorligt nog regnade det då så in i bängen att jag inte tordes ta upp kameran en enda gång. Den enda bild jag tog var denna söta höna med hennes kycklingar. En av hundratals! Törnrosa är min stora idol - kunskaper som vida överstiger det tjockaste trädgårdslexikon, med känsla som bara gör allting så jädra snyggt, en entusiasm som smittar av sig så att till och med morsan blir sugen på att köpa växter. Åh vad ledsen jag är att det inte blev några bilder. Ni får kolla på hennes blogg! Ett gäng plantor fick jag också - en Pion Veitchi, en Sambucus Racemosa 'Sutherland gold' - falsk fläder, Millium effusum 'Aureum' - Hässlebrodd, Pachysandra terminalis 'Variegata' - vitkantad Skuggröna mm. Finfina godsaker alltså, Oh my god säger jag bara.



Ja sen skulle vi promenera i parkerna inne i Enköping men det var ju sådär halvkul i
skitvädret. Men jag rusade ner till Drömparken och sprang igenom med paraplyet och njöt
en sväng iallafall. Damn it vad Piet Oudolf har gjort det bra - augusti/september är helt rätt
månader att flänga runt i parkerna. Rondellerna är så snygga att man kör av vägen. Här
utkanten av Drömparken - jag älskar Hakonegräset.


Mer Hakone och knivskarp häck. Ojojoj vilken inspirerande dag.
Tur att det är höstrea snart, Oh my god!

3 kommentarer:

  1. Men du milde tid!!! Vilka trädgårdar!!! Det är ju så att änglarna gråter:) Tack för att du visade oss!
    Ha det fortsatt septembergott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Du är en raring, Jennie! Härliga och inspirerande bilder från Agnetas trädgård. Och jättetack för det helt underbara kortet du skickad! Tack tack tack.
    Kram från Törnrosa

    SvaraRadera
  3. Men kolla!!!! Äntligen kunde jag kommentera hos dig. Så himla glad jag blir. Nu, du...
    Puss puss från mammas kompis (fniss och fniss)
    Törnrosa

    SvaraRadera

Skriv gärna nånting, det är ju så roligt med svar på frågor eller feedback på ett inlägg. Hej!